torsdag 18. august 2016

Mye bekjæring i hagen i flott solskinn

2 ettermiddager har gått med til beskjæring, det er jo noe som heter JAS-beskjæring.  Epletrærne hadde fått lange skudd og trengte absolutt en opprydding.  Det samme gjaldt det ene plommetreet, som dessverre bare har 3 plommer.  Det er et opalplommetre og vokser veldig, men bærer ikke stort.  I fjor prøvde vi en skikkelig beskjæring og det tenkte jeg å fullføre nå, håper at det etter hvert kan hjelpe.

Epletrærne har i alle fall en god del frukt.  Og etter å ha fått ryddet opp så får de også mer lys og modnes sikkert fortere.

Prydepletrærne er også fine om dagen, det er mye dekorativt i frukt og bær i hagen nå.

Denne vrihasselen har jeg tenkt lenge at jeg skulle få beskjært.  Den er jo stort sett bare en grønn klump, ikke særlig dekorativ.  Men jeg har grudd meg litt til å ta fatt på den siden jeg slett ikke har visst hvordan jeg skulle gjøre det.  I går gikk jeg løs på den med ønske om å få den oppover, redusere omkretsen nede og få stammene til å synes.

Og jeg synes resultatet ble ganske bra.  Litt finpuss står igjen, men nå synes de vridde stammene og jeg har stort sett fjernet de greinene som pekte nedover.  Nå håper jeg at den kan bli litt høyere og etter hvert videre oppover.  Mulig at jeg skal fjerne noe mer, men det får være nok for denne gangen.


I år er det også mye rogenbær, hvitrogna får være i fred for fuglene, de skjønner ikke at disse også er spiselige.  Hvitrogna holder jeg også nede med beskjæring.

Det ble mange lass med avskjær disse 2 dagene, trærne ble stusset og flere steder begynte det å bli litt trangt å komme fram.  Så da ble saksa brukt flittig.  Jeg synes det er flott at det gror til, men samtidig synes jeg at det skal være mulig å gå rundt i hagen uten å bli alt for våt etter et regnevær. 


1 kommentar:

  1. Flotte epler, her er det ikke mye epler i år, og nesten ikke plommer heller. Jeg tenkte akkurat i dag morges på at vi må ta bort alle vannskuddene på det ene epletreet, ser ikke bra ut. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett