mandag 20. juni 2016

Herlig i hagen nå

Etter en tørkeperiode har de regnet litt og hagen trengte virkelig det.  Nå gror det virkelig fort, og plantene strutter.  Dette er virkelig en flott tid i hagen.


Ved dammen gror hostaene og martagonliljene.  
Her var det opprinnelig bare en hvit martagonlilje, men denne har sådd seg så nå står det flere her med knupper.



I skyggebedet er det også mye hosta, denne synes jeg er den nydeligste jeg har i hagen.  
Nå begynner den å bli så pass stor at jeg kanskje kan dele den.


Disse hostaene står mer solrikt, men ser ut til å trives allikevel.  
Hostaene er virkelig flotte nå, jeg ønsker egentlig ikke blomster på disse.  Jeg synes bladverket er det flotteste.

Martagonliljene står i knupp, gleder med til de springer ut, men knuppene er jo også nydelige.


Pionene står også med store knupper, litt varme nå så springer de ut.


Dette er en helt ny staude for meg, en fyllt utgave at den ville engtjæreblomsten, lychnis viscaria Plena.  Jeg er overrasket over hvor store blomster den har, virkelig en nydelig sak. 


Anemone levellei, også en nyinnkjøpt nydelig sak.


Primula siboldi blomstrer nå, den finnes i mange forskjelle variasjoner og alle er lekre.  
Blomstene her jo reine kunstverket.


Til og med taket blomstrer nå! Jeg trodde at prestekragene skulle tørke ut, men regnet kom i grevens tid og nå blomstrer det så utrolig flott.  Litt mørke skyer over åsen, men sol her!



3 kommentarer:

  1. Så herlig med det taket, da! Og Lychnisen er virkelig flott. De andre også.

    SvarSlett
  2. For noen flotte hostaer. Mye fint ute nå. Taket ditt minner meg om fjellet!
    Ha en fin hagedag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Taket er jo flott nå, det eneste jeg sliter med er at blomstene sår seg, så jeg luker opp en del prestekrager fra bedene. Men det må jeg vel tåle :-)

    SvarSlett