mandag 10. august 2015

Kjempefangst (av planter) på Hamar i går

Staudeklubben Miøsen og Blomstervenners Klubb arrangerte hagemarked på Domkirkeodden i går og vi var jo en gjeng fra Ullensaker som måtte av gårde på det.  Med så mange spennende hagefolk som hadde stand, så var jo også forventningene temmelig høye.  Gerbianska, Garden Living og Geir Moen var noen av selgerne og da vet vi jo at da er det planteskatter å få tak i.

Etter å ha sortert litt i går og i dag så er dette lista over hva som ble med hjem:

Androsace spinulifera
Anemopsis macrophylla
Arabis japonica
Asperula sintensii
Dahne x Susannae Tichborne
Filipendura ulmaria variegata
Hacquetia epipactis Thor
Jeffersonia diphylla
Paransia foliosa var. foliosa
Primula melanatha
Primula sikkimensis
Saxifraga stolonifera
Thaliactrum kiusianum 
Verbena Hastata Blue

Problemet blir jo nå å finne plass til alt.  Noe går greit siden jeg har et par bed med god plass, men alt vil jo ikke hverken passe eller trives der.  Jeg begynte å plante noe i dag og så får jeg ta de andre i løpet av uka.






Verbena hastata


Jeg har heller aldri vært på Domkirkeodden og det må jeg si var en positiv opplevelsen.  Urtehagen var kjempeflott.  Så velstelt og ryddig og mange fine, og for meg ukjente urter.  Salg av urter hadde de også.

En liten tur i ruinparken ble det også, et svært spennende sted som kan anbefales å besøke.  Selve domkirkeruinene er jo dekket av et bygg i glass og stål


Og så ble turen avsluttet med en liten hagevandring hos Liv på Jessheim og der fikk jeg jammen med meg en godbit der også, en nydelig liten varigert akeleie.



2 kommentarer:

  1. Høres ut som en spennende dag, og flotte planter til hagen. Vil sjekke it verbena hastata, den var fin, blir den veldig høy? Flotte astilber etc under også. Jeg har aldri fått til alunrot hos meg, tror jeg må ut og lete etter den siste for å se om den fortsatt lever.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  2. Jeg fikk tak i en rosa Verbena hastata i fjor hos Garden Living, den har nå fått 3 blomster-stengler og er vel litt over en meter høy hos meg. Jeg synes den var så nydelig og ønsket meg en blålilla også. Den skal visstnok så seg selv, men jeg tror ikke at den rakk det i fjor.
    Jeg også sliter med alunrot, men denne trives og frør seg :-)

    SvarSlett