tirsdag 4. august 2015

Saft av geitrams

Tidligere i år hørte jeg på radio at det gikk an å lage geitramssaft.  Dette synes jeg hørtes spennende ut og googlet derfor litt i forrige uke.
Geitramsen kan brukes til mye, bla kan de unge skuddene spises, rå eller kokte.  Og bladene kan tørkes til te.  Det er også mange som har laget saft av blomstene, og rett før helga gikk jeg bort i stien bak huset og plukket geitramsblomster.

Men selv om geitramsen vokser tett og jeg synes det var masse blomster å ta av, så tok det sin tid å plukke ca 125 gram ........
Det er uttrolig mange blomster.


Når blomstene var plullet så var det bare å helle over 7 dl sukker, 1 pakke sitronsyre og 1 l kokende vann.  Etter at jeg hadde rørt opp sukkeret, skulle alt stå kaldt i 4-5 dager.

Og i dag silte jeg av safta og den var klar for drikking.  Klar og fin hadde den blitt.
Det ble anbefalt å spe ut med sprudlende vann og jeg spedde ut med bris.  Herlig frisk drikk ble det og fargen er jo bare helt nydelig.

Her er safta utblandet og konsentrert.
Det er alltid spennende å prøve seg på noe nytt, og når det i tillegg fjerner noe av frøspredningen senere på høsten, så slås jo to fluer i en smekk :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar