fredag 14. august 2015

Samplanting og tette rabatter

Siden jeg er en typisk plantesamler, så kan det virkelig være en utfordring at ikke hagen skal bli alt for rotete.  Men noen steder har jeg satset litt på at det også skal være pent.


Ved gårdsplassen ut mot veien synes jeg at det er greit at det ser pent ut.  På våren er det en del anemoner som kommer her, fylt hvitveis og gulveis blant annet.  Nå er den lille skråningen dekket av bronsjeblad og forskjellige hostaer.  Hostaene holder på å forsvinne, så her må jeg fjerne en del bronsjeblad.  De går nok på plantebytte i slutten av måneden.


Dette er også mot gårdsplassen, et bed inn ved huset.  Høstormedruen helt til venstre har nydelig bladverk hele sesongen og foran den en klematis som henger over muren og blomstrer nesten hele sommeren/høsten, clematis macropetala 'Georg' (jeg fant nettopp igjen lappen på den).  Astilbene blomstrer nå og hjelmen bak har nettopp begynt.



Her noen bilder fra skyggebedet som er ved inngangspartiet.  Her har jeg som ellers plantet veldig tett.  Dette gjør lukingen mye enklere, det er ikke mye ugress som kommer opp her.  Men det er jo noen planteskatter som må passes litt på. 



Astilbe og fotblad, jeg synes de utfyller hverandre.  Fotbladet blomstrer tidlig og har dekorative blader nå.  De får også noen flotte 'frukter' som henger under bladverket.  De blir knall røde, jeg pleier å fjerne dem før de frør seg, ellers blir det alt for mange frøplanter.

Jeg er veldig glad i hasselurten, har brukt den som kant rundt hele dette bedet.  Den brer seg litt og neste vår er det på tide å fjerne omtrent halvparten slik at den ikke tar knekken på andre planter.


4 kommentarer:

  1. Syns du har fine bed. Plantet en hasselurt her i fjor, gleder meg til den blir så stor at jeg kan dele den og få den flere steder.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
  2. Så frodig og flott! Veldig fine bed du har. Her var det insiprasjon å hente til skyggebedet mitt:)
    Ha gode dager.
    Jannicke

    SvarSlett
  3. Mange fine planter, og fin samplanting. I mitt skyggebed har jeg en stor tue av rosa flekktvedtann, som står seg fint sammen med hosta. Tror jeg også må sette Astilben i skyggebedet mitt slik som du har gjort, for på forsiden i full sol trives den ikke veldig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flekktvetann er ei plante jeg først har oppdaget i det siste, den er veldig fin! Jeg har mange astilber i skyggebedet og de trives skikkelig. Har tenkt å få delt dem så fort de er ferdigblomstret.

      Slett