tirsdag 7. juli 2015

Hageorkideer

For noen få år siden kjøpte jeg min første hageorkide, jeg trodde at dette var vanskelige planter å få til, men mange av dem er jo slett ikke det.  Så da har det blitt noen få, men jeg tror ikke at jeg skal ha flere.  De kostet mye i innkjøp, men jeg ser jo at jeg snart kan dele den første.
Cypripedium Gisela er ganske liten i forhold til de andre 2, men fin er den.  Den er også den som kommer først i blomst.


Cypripedium Reginae har derimot vokst seg veldig stor.  Og blomstene er store og flotte.


Cypripedium Ulla Silkens, en hvit utgave, er den første jeg kjøpte i 2010.  Den er blitt ei skikkelig stor tue og har 15 blomster i år.  Den er min favoritt og jeg må nok også vurdere å dele den snart.  Jeg har hørt at tuene kan finne på å bli mindre dersom de ikke deles når de store.
Jeg har også to ville orkideer i hagen, begge har jeg funnet i skogen her i nærheten.  Jeg synes det er flott med ville planter i hagen bare de ikke blir for voldsommen og det blir ikke orkideene.  De fleste ville orkideer er ikke fredet, de må en jo ikke flytte på.

4 kommentarer:

  1. De var jo veldig søte da, jeg likte spesielt den øverste.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Kjempefine orkideer. Jeg har også en orkide i hagen som jeg har hentet i naturen. Den stod i en haug med grus hos en venninne og hadde blitt med i dreneringen hvis jeg ikke hadde reddet den.

    SvarSlett