onsdag 29. juli 2015

Trebladgillenia


Trebladgillenia, gillenia trifoliata, er en staude som blomstrer nå.  Hver blomst gjør ikke mye av seg, men i blomstringen står alle de små, hvite blomstene som en sky rundt de røde stenglene.  Det kan se ut som planten er dekket av sommerfugler og danskene kaller denne for sommerfuglbusk.  Bladverket er også flott hele sesongen.  Egentlig ser den mer ut som en busk enn en staude.


Hos meg blir planta ca meteren høy, men jeg regner med at den kan bli høyere der jorda ikke er så skrinn som her.  Løvverket står flott til langt ut på høsten og da blir det bronsjefarget og er ofte en flott kontrast til alle de andre gule og oransje fargene som det gjerne er mer av.

Jeg har lest at gillenia trives best i halvskygge, men jeg har to planter og den ene står i full sol og den er like flott som den i skygge.

Den vokser vill i Nord-Amerika og indianerne brukte rota som avføringsmiddel eller brekkmiddel.


Dette er en utrolig enkel og grei staude som jeg virkelig anbefaler.  Den er veldig hardfør (H7), kommer igjen år etter år og blir stadig litt større.  Hos meg har den nesten aldri sådd seg, men jeg har tatt stiklinger av den som har rotet seg ganske greit.  Den skal visstnok like litt sur jord, men her trives den veldig godt i vanlig hagejord.

Nå har jeg akkurat fått tak i en rosa gillenia, 'Pink Profusion'.  Jeg ante ikke at den fantes i rosa, men dumpet over den i nettbutikken til Garden Living, gleder meg til å se den i blomst neste år :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar