fredag 17. juli 2015

Ville orkideer i hagen

Jeg vil virkelig anbefale å ta inn ville orkideer i hagen.  Selvsagt ikke de som er fredet, men de fleste er tross alt ikke det.   Selv har jeg for noen få år siden funnet nattfiol og flekkmarihånd som jeg tok med inn i hagen.  Nattfiolen står fortsatt med kun en blomsterstengel, men marihånden har blitt ei forholdsvis kraftig plante. 
I naturen vokser den her både i myr og langs veigrøftene, så jeg tror ikke at den er så vanskelig å få til.  Jeg har plantet min i skyggebedet og der har den nå blitt ei lita tue med 4 blomsterstilker.  Ute i skogen kommer den mer spredt, men det er mye av den.  Jeg synes den er så fin at den er verdt å ta inn i hagen også.
I dag tok jeg en liten tur opp i skogen og fant 3 planter som jeg tenkte å ta med på plantebytte i hagelaget i slutten av august. 

1 kommentar:

  1. Så fint å finne planter i naturen når de ser ut som denne:)

    SvarSlett