onsdag 10. juni 2015

Hagemarked og litt annet

Nå nærmer det seg hagemarked i Ullensaker.  Søndag 14. juni fra kl 11.00 er årets hagemarked på Kjos utenfor Jessheim, og jeg gleder meg skikkelig.  Dette er årets store begivenhet i hagelaget og vi håper selvsagt at det blir like fint vær som tidligere år.

Her blir det flere spennende stander med stauder, roser, liljer og andre hagerelaterte produkter.  Garden Living kommer med spennende stauder, det er alltid skummelt å se på hva de har, det ender alltid med flere kjøp enn planlagt.  For egentlig er det jo ikke mange planter jeg trenger nå :)  I tillegg kommer Hagemo Planter, Planteglede, Randis Urtehage, Line Yri med spennende dagliljer og Gunn med masse grønnsaker.  I tillegg til flere andre.
Her er et bilde fra i fjor, mange folk og mye spennende å se på.

I tillegg er det så flotte omgivelser som markedet holdes på.  Kjos gård har et stort parkanlegg rundt husene.  Her er det 2 hagestuer, hagedam og selvsagt flott beplantning.  Og for ikke å snakke om det stilige drivhuset som de har snekret selv.
Alt dette gjør jo at vi og alle andre stortrives på markedet.  Her kan en kjøpe seg kaffe og kake og bli ei stund.
Høydepunktet for oss i hagelaget er nok planteloppemarkedet.  Vi er mange som har brukt mye tid i forkant på å potte opp stauder og annet til byttet.  Og noen kommer bare for å få med seg dette.  Det pleier alltid å være rikelig med planter så alle som ønsker å delta får mange planter med hjem.  Her et bilde fra fjorårets plantebytte.
I tillegg til at jeg har gravd opp masse planter til plantebytte, så har jeg også pottet opp en god del stauder for salg til denne dagen.  Foreløpig har jeg samlet sammen 4 grønne kasser med planter, men kanskjer jeg velger å ta med noe mer.  Men først må jeg få merket alle plantene som er klare så langt, det tar en god del tid det også, men gøy er det.  Og jeg synes det er kjempegøy å kunne selge litt planter, jeg pleier å gjøre det 2 ganger i løpet av sommeren og kanskje hvis jeg har besøk i hagen.  Og det blir jo svært mange overskuddsplanter, både av å så stauder og å dele de eksisterende.










Til slutt litt fra hagen.  Her står fortsatt tulipanene Neper flott, de har stått utrolig lenge og det skyldes nok det kalde været.  Og nøkketungen vokser raskt, den tror jeg kommer til å bli flott i år, den elsker det våte været.




















Jeg fikk tak i to nye små lønnetrær her om dagen, men lønnefavoritten er helt klart Acer palmatum 'Orange dream', bladene er bare så utrolig flotte.  Og ikke har den hatt så store frostskader heller til tross for at den neppe er så veldig herdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar