søndag 28. juni 2015

I dag kom orkideen i blomst

I går med hagevandring kunne jo ikke orkideknuppene sprette skikkelig ut, i dag kom de.  Cypripedium reginae kjøpte jeg i 2011 og den trives tydeligvis.  I år kommer den med flere blomster enn noen gang før.
Det er en del orkideer som er vanskelige å dyrke, men denne er tydeligvis ikke en av dem.  Jeg har svært liten erfaring med orkideer og har heller ikke tenkt å prøve så mange, tror at jeg har nok allerede.  Men de som jeg har kjøpt, har blitt sagt skal være enkle å ha med å gjøre.
Denne lille her, cypripedium parville, er nok ikke fullt så grei som reginae.  Den plantet jeg i 2013 og den hadde allerede 3 blomster da, fortsatt har den 3 blomster.
Torvtaket står også i full blomst om dagen, store deler er dekket med prestekrager.  Det er nydelig, men må snart slås slik at ikke alt frør seg ned i hagen. Synd å slå, men det må gjøres.  Prestekragene sprer seg skikkelig, siden vi aldri har plantet noen der, så skjønner en jo at de er villige når en ser taket nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar