mandag 29. juni 2015

Jeg liker ikke så godt rododendron, men asaleaer ....

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har vært særlig begreistret for rododendron.  Det skyldes nok 2 ting, jeg synes de har alt for voldsomme farger på blomstene og jeg liker ikke bladverket.  Det ser svært ofte veldig stusselig ut.  Det kan være noen små rododendron med små blomster som jeg synes er fine, men stort sett blir jeg ikke imponert over disse plantene.
Men nå har jeg fått øynene opp for asaleaer, de løvfellende plantene i slekta.  I motsetning til rododendron så er ikke asaleaene vintergrønne.  Dermed får de nytt, flott bladverk på våren.  Og mange av dem har også noe mer duse blomster.  Denne kjøpte jeg i fjor, azalea Persil, og var spent på om den ville trives.  Det er ikke sur jord her, men jeg hadde på litt kjøpejord og har også brukt litt furunåler i jorda rundt den.  Og det ser ut til at det holder, nå står den i full blomst.  Og den har heller ikke fått noe vinterskade.
Så den gode erfaringen med den første, gjorde at jeg lot meg friste til å kjøpe en til i år, azalea Knaphill 'Homebush'.  Den har nydelige rosa blomster og jeg håper at den vil trives like godt som den forrige.  Nå gjelder det bare å ikke få ei ny dille, farlig dette med planter .......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar