onsdag 17. juni 2015

Vått og kaldt, men mye blomstring

I går var det flott vær og jeg hadde besøk av 12 andre ivrige hagefolk.  Kusina mi og jeg hadde invitert til hagevandring i hagene våre siden det så ut til å bli siste dag med fint vær denne uka.  Og det ble jo selvsagt koselig, det er alltid trivelig med besøk av andre med samme interesse som en selv. Da går praten og jeg tror at alle lærer et eller annet av hverandre.  Hagevandringer er noe jeg vil anbefale, både å oppsøke andres hager og invitere inn selv.  Det gir masse inspirasjon og enda mer hageglede.

9 grader og regn, ikke akkurat sommervær i dag.  Men det begynte å bli tørt, så regn er jo egentlig veldig bra.  Siden det er så kaldt og vått ute frister det ikke til noe hagearbeid i dag.  Men fint lys til å ta bilder er det jo.
En hvit akeleie med regndråper er nydelig.  Den står i det jeg hadde tenkt som det hvite bedet, men det har nok blitt noen andre farger her også.  Det er ikke så lett å være konsekvent hele tiden.
De hvite duppene, Ranunculus aconitifolius Flore Plena, er veldig flott akkurat nå.  De fylte små blomstene står som ei sky over bladene.
Og her en nesten druknet fotbladblomst.  Blomstene på fotblad er fine, men her er det bladene som er de meste dekorative.  Etter blomstring kommer det en stor frukt som blir hengende under bladverket, den er knall rød og veldig flott.  Jeg pleier å fjerne dem før de blir helt modne for ellers sår fotbladet seg litt for mye.
Og så var det noen primulaer da :-)  Det er jo fortsatt nye primulaer som kommer i blomst.  Denne bittelille primulaen, Primula reidi var. Williamsii, kjøpte jeg i 2012 og den har aldri vært så blomsterrik før.  Den er bare en 6-7 cm høy så den gjør ikke mye av seg, men er flott når en bare ser nærmere på den.  De lyse blå klokkene er nesten gjennomsiktige med blå sjatteringer.
Primula x polyantha 'Francisca' er en litt rar primula, noe jeg er veldig svak for.  Blomstene er nydelige selv om de slett ikke er prangende.  Og de blir stående veldig, veldig lenge.  Her er den litt pjusk etter alt regnet, men fin allikevel.


Dette er primula alpicola.  Den kan være enten hvit, gul eller fiolett.  Jeg fikk tak i frø gjennom Dansk Primulaklubb og sådde den vinteren 2012/2013.  Riktig så søte er de lysegule klokkene.

5 kommentarer:

  1. Hei, så utrolig flotte blomster du har i hagen din. Flotte bilder! Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har samme sorter i "Hvitt bed" som ikke er hvitt...
    Fine Primula!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke lett å få til hvite bed tror jeg :-)

      Slett
  3. Fotbladblomst var ukjent for meg. Nydelige primulaer du har.

    SvarSlett